28. november 2010

Kylling fra Stange med Dill dall salat

Kylling fra Stange er kyllingen over alle kyllinger. Brannmannen ble sendt ut for å kjøpe denne gourmet kyllingen på Ekeby gård her i distriktet, han kom tilbake med to flotte kyllinger og noen hundrelapper mindre. Han har stort sett ikke snakket om noe annet siden han kom hjem,
"...300,-kroner for to kyllinger, nei fy f...." dette var noe av det mest vannvittige han hadde hørt....
helt frem til han spiste denne kyllingen.
For den var nemlig bare helt fantastisk, verdt alle sine kroner til det fulle.
Wilhelmine stappet kyllingen full med sitron, timian og hvitløk, inn i ovnen og fyllte på med rotgrønnsaker...den ble stekt til den "ble ferdig" og servert med den beste potetsalat fra bloggen
Dill og dall og sånt, nybakt løkbrød og middagsperler fra Holli mølle fulgte med.
Det hele ble toppet med rød pesto og balsamico. 
 
Potetsalat fra Dilldall Nina sin blogg, den var kjempegod. Jeg brukte Amadinepoteter, de er veldig gode.



Lekkerhetene, dyre, men farlig gode. Stange kylling.



Jeg laget en salat av disse middagsperlene, med aprikoser, rosiner, fetaost og kikerter.


Rød pesto.

Brød fra Leilas bok "A piece of cake", løkbrød...nydelig med rødløk på toppen.
 
 Til dessert i dag hadde vi Tilslørte bondepiker, min aller beste barndomsdessert!
Jeg husker mormor laget denne desserten, det var ren luksus når den kom på bordet.
Hun hadde alltid store Norgesglass med hjemmelaget eplemos på.

7 kommentarer:

kariogjon sa...

Ja, det må jeg si, var litt av en pris for kylling! I det Hermanske hjem serveres det noen ganger kyllingsuppe. Det som forundrer meg, er at hønene er blitt så magre, nærmest anorektiske, i forhold til hva de var "i gamle dager". Men så koster de heller ikke så mye....

Rosa sa...

God morgen!

Himmel og hav, du kan å lage mat, Wilhelmine!!!
Her sitter jeg med morgenkaffen og sikler etter dine lekkker-retter før kl 09 liksom!! Hehe...
Stangekylling er en favoritt hos meg også, den er verdt litt ekstra kr, og spesielt når man er så god på tilberedelsen som deg!

Dette er vel egentlig et "ikke- tema" nå, men tør man spørre hvordan det går med Wilhelmine- studenten?
Rosa- studenten er ikke helt der hun burde være, og om 1 uke bærer det avgårde til hovedstaden på ny samling noen dager. De tar jo bare ikke hensyn til noe disse utdannings-institusjonene, det er vel ikke studier folk flest tenker på i desember vel!!?
Kjenner jeg blir bittelittegrann trekt nå, så da får jeg gå å finne meg en kjedelig brødskive og få blodsukkeret litt på plass iallefall;-)

Fin 1.søndag i advent til deg!

Klem, Rosa

Bente sa...

Mmmm - for et måltid - herlig:) Gode råvarer er kjempeviktig, og Stangekylling er jo fantastisk, da - men det koster - men så er det jo også verdt det:)
Ekeby Gård har jeg også lyst til å oppleve - har lest artikler om stedet, og det ser jo utrolig spennende ut. Må jammen planlegge en liten utflukt dit!
Bildecollager, ja - jeg redigerer ofte bildene i Picasa, men bruker Picnik.com til å lage collager i - mener at de enkleste collagene er gratis - men så kan man oppgradere ved å betale et bittelite beløp:)

Ha en fin søndag, Wilhelmine - klem fra Bente.

Skjerstad sa...

"Gåtta baan " For en middag ! Tennene løper i vann :) Skjerstadmannen ler av Brannmannens reaksjon på kyllingprisen, tror han kjente seg igjen He he ;) Du er så flink å lage god mat hjemme :) Imponert !

Kos deg i dag :)
KLemmer fra Janne

emblas-kanel sa...

Mmmm - det så godt ut! Flinke du!
Ha en fin adventsøndag.
Klem fra Eva

Marit sa...

Helt enig med deg, det er den beste kyllingen og verd "noen" kroner mer. Dette så helt fantastisk godt ut. Rene gourmet middagen. Suuuuuulten :)

Supersnuppa sa...

Heisann.
Denne potetsalaten skal jeg servere til sommeren! Den så skikkelig deilig ut! Blir sulten av å lese bloggen din:-) Jeg legger meg til som følger:-)