13. november 2010

Gulrotsuppe.

Jeg har vært på hyggelig venninebesøk og der fikk jeg servert en kjempegod gulrotsuppe, den var bare himmelsk god, trur egentlig jeg bruker dette ordet ganske ofte, men denne suppen var så god, enkel var den også. Oppskriften er som følger:

3 fedd hvitløk
ca 3 cm ingefær
litt rapsolje
1 kg gulrøtter
3 dl matfløte
ca 2 dl appelsinjuice
en klype koriander
1/2 rød chili

Finhakk hvitløk og ingefær, fres det i  ca 1 ss rapsolje til det er gyllent.
Skrell gulrøtter og del de opp i biter, ca 3 cm tykkelse, surr de sammen med hvitløken og ingefær. Ha på vann så det såvidt dekker gulrøttene, kok de møre. Ha så i en halv hakket rød chili, husk å ta ut frøene, samt en klype med frisk koriander. Blend så det hele med en stavmikser til fin purè, ha på en boks med matfløte og spe med appeksinjuice til passe konsistens, suppen skal være litt tykk. Smak til med salt og pepper, samt ha på hakket korander ved servering. Server med nybakte rundstykker...dette er både sunt og godt, perfekt til en kald vinterkveld. Takk for en koselig kveld Cathrinemor, du lager bare sååå god mat!





9 kommentarer:

(eddas) sa...

Heisann..
tusen takk for slik en LOVELY kommentar fra deg..blir hoppende gla:)ja legg igjen kommentar:)
Har aldri smakt gulrotsuppe...det burde jeg prøve:)
ha en fortreffelig kveld
eddaKlemmer

Kittys Paradis sa...

Hei og takk for hyggelig hilsen på Kitty Paradis! :)

Ha en nydelig lørdag!

Kitty :)

Siri sa...

Så deilig det så ut! Aner jeg også en blåbærkrans?

gult hus i svingen sa...

får vann i munnen av bildet og oppskriften:) Jeg vet at denne suppa er god uten å ha smakt den:)
Så fint hjerte:) Blåbær? Utstoppa?
Hehe;)

Lørdagsklem fra Trine, det ble hjemmelagede hamburgere og brød her i kveld:)

Unknown sa...

Hei, takk for koselige ord, til dere som har lyst til å prøve suppen...så er det bare å koke løs, den er sååå god. Hjertet henger hjemme hos min søte vennine, det er nok ikke ekte blåbær, men veldig fint. Jeg snek meg til å knipse det på vei ut av huset. Hun har det så koselig, skal nok få lurt henne til å være gjesteblogger her hos meg en dag. Ha en god lørdag, klem Wilhelmine

Tevanga sa...

Jeg er på lag med Skjerstad. Bare vet at den suppa er supergod. Har ikke spist sånn suppe før jeg heller, men bare vet det.

Hvis du enda ikke har funnet tante Pus i Fredrikstad, så er stedet virkelig verdt et besøk. Tidligere huset lokalene Krabseths konditori, en meget merkelig plass. Kombi konditori og kolonial, overvekt på nips og grønne stueplanter, bamser på stolene. Gleden var derfor stor da Tante Pus rykket inn i lokalene. Litt mormors kafe-stil med gamle møbler, noe som ligger mitt hjerte nært. Ligger ved siden av phønix (skrives det sånn?), bak sykehuset.

Nå gleder jeg meg til våkenatt med sykt barn. Vet det kommer, han har 40 i feber og er potte tett.

Klem

Unknown sa...

Det såg jammen meg godt ut, og eg elske gulrot!
Masse flotte mattips her hos deg altså.

Bra at sjalet gjekk bra.
Og bildet e offisielt mitt forresten :o) Det var barra at eg kjente at eg ikkje ville værr presangløs på julafta... ;o)

Det var lurt å be om støtte altså, for det hjelpe faktisk litt :o)

Strålande helg te deg og snuppa!

Rosa sa...

God morgen!

Den gulrotsuppa tror jeg jeg også må prøve en dag! Så jo både enkelt og veldig godt ut:-)

Godt å høre du har kost deg skikkelig på tur, sånne avbrekk trenger man.

Joda, jeg har bøkene ofte fremme... men de leser seg jo ikke selv... og prosjektoppgaven.... huff, jeg lurer også litt på hvordan dette skal gå... Føler mer og mer at dette er noe jeg BURDE gjøre, ikke noe jeg har sånn innmari lyst til. Men jeg må jo fortsette. Skulle bare hatt litt mer tid og overskudd til dette... Tipper du har det på samme måte ja. Send meg gjerne en mail på rosaibyen@live.no, så kan vi snakke litt mer skole ++ der og kanskje motivere hverandre litt? Er jo lov å prøve... :-)

Håper du får en fin søndag, jeg skal komme meg avgårde på trening etterhvert og få roet ned både hode og kropp.

Stor klem, Rosa

Mette sa...

mmmm.... deilig med suppe pa en kald hostkveld!

Takk for at du delte oppskriften.

klem Mette